Bebörtönözték a Szabad Európa hat újságíróját Belaruszban

Bebörtönözték a Szabad Európa hat újságíróját Belaruszban

19:00 November 22, 2020

Események 884 6 хвилин

Українська
A Szabad Európa belarusz szerkesztőségének őrizetbe vett újságírói (bal fentről): Makszim Laureckij, Julija Kotszkaja, Andrej Sauluha, Andrej Rabcsik, Ihar Karnej és Aleh Hruzdzilovics.

A Szabad Európa (RFE/RL) elítéli a belarusz kormány egyre erősödő támadásait a sajtószabadság ellen. A napokban a Szabad Európa belarusz szolgálata, a Svaboda Rádió hat munkatársát adminisztratív szabálysértésekre hivatkozva 8 és 15 napig terjedő börtönbüntetésekre ítélték.

Daisy Sindelar, a RFE/RL ügyvezető elnöke nyilatkozatot adott ki, amiért a belarusz vezetés egyre nehezebbé teszi a szervezet újságíróinak munkáját.

„A belarusz kormány a mi újságíróink mellett még számos riportert börtönzött be, akiket csak azért büntetnek meg, mert a munkájukat végezték, vagyis objektív módon tudósítottak a választások utáni eseményekről. Ezek az elítélendő lépések nem tántorítanak el minket, és továbbra is minden lehetséges eszközt megragadunk, hogy tájékoztassuk a belarusz embereket az országban történő jogsértésekről” – olvasható a Szabad Európa ügyvezető elnökének közleményében.

Az RFE/RL tudósítói 30 éve dolgoznak Belaruszban, Európa utolsó autokratikus államában, ez idő alatt sosem akadályozták annyira a munkájukat, mint az elmúlt 5 hónapban. A legutóbbi hullámban őrizetbe vett újságírók között van hat újságírója: Andrej Rabcsik, Andrej Sauluha, Ihar Karnej, Makszim Laureckij és Julija Kotszkaja és Aleh Hruzdzilovics.

Hármojukat, Rabcsikot, Sauluhát és Kotszkaját azzal az indokkal állították elő, hogy részt vettek a november 15-én megtartott, nem engedélyezett demonstráción. Valójában a rendőrség a hotelszobájukból hurcolta el őket, mielőtt tudósíthattak volna a minszki Puskinszkaja metróállomásnál zajló tüntetésről.

A november 15-i tudósítás alatt Karnejt is letartóztatták, csakúgy, mint 1200 másik embert Belarusz-szerte.

Laureckijt november 16-án, egy metróállomásról érkezve tartóztatták le, út közben a nyugdíjasok tüntetésére. Még azelőtt elfogták, hogy egyáltalán látta volna a felvonulás résztvevőit.

Pár nappal a letartóztatások előtt, november 12-én a belarusz bíróság Aleh Hruzdzilovicsot, a Szabad Európa veterán tudósítóját 15 nap börtönbüntetésre ítélte azért, mert „részt vett” az október 25-i utcai tüntetésen – valójában riporteri munkáját végezve tudósított az eseményről.

A szervezet újságíróinak október 2-a óta sajtóakkreditáció nélkül kell dolgozniuk, miután a belarusz külügyminiszter visszavonta minden külföldi médiumnak dolgozó újságíró engedélyét. Az új szabályozás miatt a mai napi egy nyugati médiának dolgozó belarusz állampolgárnak sem adtak akkreditációt.

Az RFE/RL közösségi médiával foglalkozó munkatársa, Ihar Loszik június 25-e óta van rács mögött. November 23-án lesz 150 napja, hogy jogszerű ítélet nélkül börtönben tartják. Loszik az ország egyik legismertebb bloggere, akit a hatóságok azzal vádolnak, hogy a választások előtt „a közrend megzavarására” használta népszerű Telegram-csatornáját. Felesége, Daria szerint Loszikot „szándékosan embertelen körülmények között” tartják fogva, az elmúlt 150 napban nem engedélyezték, hogy felesége, kislánya vagy szülei meglátogassák.

A kormány információs blokádja ellenére a belarusz szerkesztőség folytatja a független tudósítást, az országban zajló események gyors elemzését belarusz nyelven, az ottani közvélemény számára. A tudósításhoz felhasználják a Telegram, az Instagram, a Youtube oldalait, és a szigorú internetcenzúra megkerülése érdekében létrehoztak több tükrözött weboldalt és egy új híralkalmazást.

A Szabad Európa helyi tudósítói segítségével közöl pontos híreket és információkat 23 országból, ahol korlátozzák a médiaszabadságot, vagy még kevés hivatásos újságíró dolgozik. A hírszolgáltatást 41 millió ember követi 27 nyelven, a videóit a Facebookon, a YouTube-on, az Instagram/IGTV-n az elmúlt 12 hónapban 6,5 milliárd alkalommal tekintették meg a felhasználók. A RFE/RL független szerkesztőségeit az Egyesült Államok Kongresszusa által létrehozott alapból a U.S. Agency for Global Media finanszírozza. A szervezet része a 2020. szeptember 8-án újraindult, multimédiás weboldalt készítő és ezt a cikket jegyző magyar szerkesztőség is.

Forrás: szabadeuropa.hu

social
Kövessenek bennünket a közösségi oldalakon
subscribe
Szeretnéd olvasni a híreket akkor is, ha nem vagy internetközelben?

Iratkozz fel speciálisan erre a célra kialakított Telegram-csatornánkra, melyen teljes egészében megosztjuk cikkeinket! A telefonod háttérben futó üzemmódban fogja betölteni az aktuális híreket, így nem fogsz lemaradni a legfontosabb eseményekről!

Feliratkozás
subscribe
Feliratkozás
Iratkozzon fel
Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesüljön a legaktuálisabb hírekről. Mi nem küldünk spam üzeneteket, ugyanis tiszteljük a magánéletét.
A nap hírei